Bezoek aan de Mont Blanc
Wanneer u een bezoek wilt brengen aan de hoogste berg van Europa, dan kunt u in Chamonix de gondel nemen, die naar een hoogte van 3778 meter brengt. Vanaf hier kunt u te voet naar Chamonix lopen (een zeer uitdagende wandeling) of met een speciale lift nog verder omhaag gaan naar 3842 meter. Het uitzicht dat u vanaf hier hebt op onbewolkte dagen is schitterend.

Les Gorges du Fier
De meest bekende Gorges is de Gorges du verdon, gelegen in Zuid Frankrijk. Maar nabij Annecy ligt ook een schitterende Gorges, de Gorges du Fier.

Chateau de Menton Saint-Bernard
Aan het meer ligt het pittoreske plaatsje Menton. In duit plaatsje staat een oud kasteel. Het kasteel is te bezoeken en de openingstijden zijn:
Maanden Mei, Juni en September: van 14.00 tot 18.00 uur
Maanden Juli en Augustus: van 12.00 tot 18.00 uur
Een bezoek meer dan waard ook door het prachtige uitzicht op het meer.

Wandelen
Als u van wandelen houdt kunt u al vanaf de camping te kust en te keur gaan. De ene wandeling is nog mooier dan de andere. Vanwege de natuur en z'n prachtige uit/vergezichten.

En de wandelingen zijn er in verschillende gradaties. Ook voor (jonge) kinderen.

1. De camping ligt in/grenst aan een natuurreservaat. Vanaf de camping maakt u een bewijzerde wandeling van ongeveer 1 uur over vlak terrein. Start aan het meer. Uit het chalet loopt u naar het strand en rechts in de hoek (aan het water) is de start

2. Een zwaardere wandeling is die naar boven, naar de col de la Forclaz. Vooral tussen de bomen door, maar ook met mooie uitzichten over het meer.

3. Waterval van Angon: met auto (of fiets) langs de oostkant van het meer richting Talloires. Maar reeds bij het eerste buurtschap vanaf Doussard (ong 3 km vanaf de camping) een weggetje rechts van de hoofdweg nemen. Dit is Angon. Na ongeveer 200meter ziet u rechts de aanwijzingen voor de wandeling. Daar kunt u ook parkeren. Ongeveer 3 kwartier omhoog door het bos voor een fraaie waterval. Ook goed te doen met kinderen.

4. In het huisje ligt een wandel en fietskaart. (wsch in de bovenste la van het kastje onder de tv). Daarin vindt u vele andere wandelingen aangegeven. Een hele mooie wandeling (van ong 17km en middelzwaar) is vanuit St.Jorioz:

Per auto naar centrum St.Jorioz, bij stoplicht linksaf (rue d'Eglise). Na ongeveer 1 km komt u bij een restaurant links van de weg met parkeergelegenheid rechts. ( Parkeren is echter voor bezoekers restaurant ) Op dezelfde plek is ook een afslag over een brug, daar moet u overheen. Auto parkeren. Linksaf start wandeling over zandpad. M.n. in het 2e deel prachtige uitzichten over het meer!

5. Vlakbij de camping (rechtsaf, ongeveer 150 meter) is een soort VVV kantoor. Ook daar kunt u adviezen krijgen over wandelen.

6. Vanaf en door de camping worden in het hoogseizoen met regelmaat wandelingen georganiseerd olv een gids. Zeer de moeite waard

7. Van de vele mogelijkheden nog een suggestie: als u wilt wandelen met uitzicht op de sneeuw: vanaf de camping wel 1,5 uur rijden maar zeer indrukwekkend: vanuit Chammonix Mt.Blanc de balkonwandeling. (dus tegenover het Mt.Blanc massief) Fiets routes

Fietsen vanaf de camping
1.: U houdt van fietsen maar wel een beetje rustig aan, of u heeft (jonge) kinderen:

Fietsen naar Annecy en weer terug over een oude spoorbaan, omgebouwd tot breed fietspad zonder auto. Totaal heen en terug ongeveer 27 km. Vrijwel vlak langs de westkant van het meer. Samen met u maken veel fietsers gebruik van dit pad (professioneel/hobby), maar ook zijn er veel skeelers te vinden.

U gaat de camping af en steekt gelijk de grote weg over (er is een middenberm). Aan de overkant volgt u het pad langs de tennisbaan. Achter de tennisbaan komt u uit op het fietspad. Rechts af gaat naar Annecy en evt. linksaf in de richting van Albertville. Ook aan die kant ligt nog ruim 10 km vlak pad.

2.: U houdt veel van fietsen en gaat voor een stevige tocht:

Aangekomen in Annecy gaat u niet hetzelfde pad weer terug, maar u blijft het fietspad langs het meer volgen. Al dan niet met een stop aan het water bij een bank of in het park. Aan de oostzijde gekomen wordt u na een korte beklimming al snel naar de beneden geleid, tocht vervolgen over het fietspad. Na verloop van enkele kilometers (licht dalend/stijgend) komt u weer op de grote weg. Hier is geen fietspad over enkele kilometers en hier krijgt u een beklimming van 3-5%. Deze beklimming wordt beloond met een stijle afdaling van 10% richting Talloires. Volg steeds de weg langs het meer. Vanaf Talloires krijgt u deels weer fietspad en fietst u langs het water terug naar het chalet. U kunt ook in omgekeerde richting fietsen: vanuit de camping linksaf over het fietspad, bij de eerste rotonde linksaf richting Talloires. Aanvankelijk vlak maar in Talloires krijgt u een stevige klim voor de kiezen (eerst 6-7% ged 1 km dan 10% ged 0,5 km) Na de klim een lange afdaling van wel 4-5 km en uiteindelijk komt u in Annecy, voornamelijk over de grote weg (maar in Menthon St.Bernard kunt u ook kiezen voor het fietspad, links van de grote weg). Vanuit Annecy (steeds vlak langs het water) weer terug naar het chalet. Totaal ong. 27km De laatste omloop kunt u nog iets verzwaren door na de 10% beklimming bij Talloires niet links af te gaan naar Annecy, maar rechtdoor te gaan richting col de la Forclaz. Na ongeveer 1 km matige stijging gaat u links af richting Bluffy en na ongeveer 1,5 km vanaf deze afslag hebt u de col de Bluffy gepakt. helling is 8-10%. In Bluffy volgt u richting Annecy via een lange afdaling van meerdere kilometers.

U kunt alles bekijken/voorbereiden mbv de kaart die in het chalet ligt, in het kast onder de tv.

3. U houdt zeer veel van fietsen en hebt misschien wel uw (race) fiets meegenomen:

U kunt te kust en te keur gaan! Bovengenoemde routes zijn mooi om mee te beginnen. Maar ook cols uit de Tour de France liggen om de hoek.

Een prachtige tocht met schitterende uitzichten over het meer: vanuit de camping rechtsaf over het fietspad naar St.Jorioz, ong 10km. Daar waar het fietspad (bij de rotonde) onder de grote weg doorgaat, gaat u niet ‘naar beneden’ onder de weg door maar via het paadje links blijft u ‘boven’ en gaat linksaf de D10B op richting St.Eustache. Gedurende ruim 1 km lichte stijging dan gaat de weg naar links en begint de klim naar St.Eustache. De D10B vervolgen richting Leschaux. Vooral klimmend, ook een stukje dalend. Percentage 5-7% over ongeveer 12km. Prachtige uitzichten! In Leschaux 900 meter hoogte (ong 600 klimmeters) (al dan niet na een koffie in het restaurant in het begin van het dorp) zijn er 2 opties: terug over dezelfde weg met uitzichten of via de D912 direct na het restaurant over een lange weg van alleen maar dalen naar St.Jorioz(afslaan na ong 6 km via D 10A) of naar Sevrier (alsmaar rechtdoor afdalen, ong 14 km). Bij de grote weg rechtsaf fietspad opzoeken langs het meer. De andere optie is vanuit Leschaux doorklimmen naar de Semnoz (via D110): een pittige beklimming van 8-12% over ongeveer 10 km. Prachtige uitzichten onderweg. Met als hoogtepunt (bij goed weer) op de top (1450m) prachtig vergezicht op de Mont Blanc! Terug: zelfde weg of doorfietsen naar Annecy.(Via D41) Naar Annecy is voornamelijk door het bos en goede remmen zijn een voorwaarde. Uiteraard is het ook mogelijk de tocht in omgekeerde richting te fietsen: dus vanuit Annecy. Bij de rotonde gekomen gaat u daar links en na ruim een km krijgt u daar richtingaanwijzers naar de Semnoz (ook bekend uit de Tour de France).

Een andere beklimming van formaat (8-12%) is de col de la Forclaz: vanuit de camping linksaf het fietspad op en na ongeveer 4,5 km linksaf (D42) richting Vésonne/ Montmin. In Vésonne links en dan gaat het gelijk flink omhoog…. Beklimming is ruim 8 km. Maar kan ook van de andere kant: langs de oostkant van het meer naar Talloires en na de haarspeldbochten aldaar rechtdoor, niet linksaf naar Annecy. Van deze kant is de beklimming wat minder stijl.